La importància de l’art en l’educació.
http://portal.educ.ar/debates/educacionytic/formacion-docente/las-tic-y-el-arte-otras-formas-de-aprender.php
L’art promou la
creativitat, estimula valors socials, desenvolupa el pensament i contribueix en
la construcció de l’autoestima positiva.
Les TIC són
determinants pels processos del llenguatge, de socialització i aprenentatge.
Per això, si no s’acompanya amb una nova visió i percepció de les tecnologies
no servirà de gaire.
L’ús educatiu de les TIC (José Emiliano
Ibáñez)
·
Orientació
tecnocràtiques (mitjans pels mitjans) i mítiques (la salvació per la via de les
noves tecnologies.
·
Pedagogia diferent
a l’habitual, evitar usar les TIC només com a novetat o amb finalitats en si
mateixa.
·
Desigualtats
socials i territorials que amb les TIC augmenten i ha de ser igual.
·
Diferents
sensibilitats i formes d’aprenentatge de l’alumnat.
·
Relacionar
críticament la realitat i el virtual per enriquir els dos contextos.
Potencialitat de les TIC
·
Interactivitat
(persona/ màquina i persones).
·
Comunicació i nombroses
possibilitats de col·laboració sincrònica i asincrònica.
·
Facilitat de la
comunicació a distància.
·
Caràcter
multimèdia.
·
Edibilitat i
publicabilitat del realitzat.
·
Accessibilitat de
la informació.
Alguns usos concrets
·
Internet com a font
general de la informació.
·
Creació de pàgines
i llocs web.
·
El correu
electrònic com a mitjà de comunicació.
·
El processador de
text com a eina d’aprenentatge.
·
L’aprenentatge
col·laboratiu en comunitats virtuals.
·
Aplicacions
educatives i materials digitals utilitzats per l’alumnat.
·
Programes per la
creació de materials educatius (en diversos formats com ara vídeo, podcast,
power point, blogs, etc.).
Metodologia d treball: recreació d’obra amb
animació.
Aquesta metodologia
es pot utilitzar en tot el currículum. Passos a seguir:
1. Investigació del docent per
conèixer els continguts desenvolupats en la secció destinada a docents i
alumnes.
2. Decidir quins jocs o activitats
multimèdia s’utilitzaran a l’aula per introduir la temàtica mitjançant
activitats lúdiques.
3. Preparar la proposta de l’artista,
explicar les seves tècniques de treball.
4. Imaginar la vida de l’artista
(el barri, la família, amics, escola) amb preguntes.
5. Seleccionar una obra per
recrear.
6. Dividir la classe en grups de 4-5
alumnes.
7. Disposar de diferents materials
i que estigui organitzat sense generar conflicte.
8. Explicar que l’obra no serà
estàtica sinó que transformarem una imatge fixa en una altra en moviment.
9. Mostrar exemples d’alguna
animació o fer referències a dibuixos animats amb plastilina.
10. Explicar que es dissenya l’obra
pensant que les seves parts es puguin moure per fer un fotograma.
11. Establir el temps de treball i
la presentació de l’obra.
12. Mostrar el procés de com es
realitza l’obra seqüenciant-la.
13. Editar les imatges i el vídeo
si és necessari (retallar, corregir, etc.).
14. Gravar en un CD.
15. Difondre per la web i per
diferents mitjans (TV, ràdio, etc).
16. Realitzar jornades de vídeos
amb altres cursos i la comunitat educativa per socialitzar les produccions.
17. Treballar amb projectes
interdisciplinaris.
M'agrada molt aquest article perquè en comptes de criticar les TIC, parla sobre ocm aprofitar-les per millorar l'aprenentatge dels alumnes. M'encanta!
ResponElimina