dimarts, 13 de maig del 2014

Las TICs y el arte: otras formas de aprender

La importància de l’art en l’educació.
http://portal.educ.ar/debates/educacionytic/formacion-docente/las-tic-y-el-arte-otras-formas-de-aprender.php
L’art promou la creativitat, estimula valors socials, desenvolupa el pensament i contribueix en la construcció de l’autoestima positiva.
Les TIC són determinants pels processos del llenguatge, de socialització i aprenentatge. Per això, si no s’acompanya amb una nova visió i percepció de les tecnologies no servirà de gaire.

L’ús educatiu de les TIC (José Emiliano Ibáñez)

·         Orientació tecnocràtiques (mitjans pels mitjans) i mítiques (la salvació per la via de les noves tecnologies.
·         Pedagogia diferent a l’habitual, evitar usar les TIC només com a novetat o amb finalitats en si mateixa.
·         Desigualtats socials i territorials que amb les TIC augmenten i ha de ser igual.
·         Diferents sensibilitats i formes d’aprenentatge de l’alumnat.
·         Relacionar críticament la realitat i el virtual per enriquir els dos contextos.

Potencialitat de les TIC

·         Interactivitat (persona/ màquina i persones).
·         Comunicació i nombroses possibilitats de col·laboració sincrònica i asincrònica.
·         Facilitat de la comunicació a distància.
·         Caràcter multimèdia.
·         Edibilitat i publicabilitat del realitzat.
·         Accessibilitat de la informació.

Alguns usos concrets

·         Internet com a font general de la informació.
·         Creació de pàgines i llocs web.
·         El correu electrònic com a mitjà de comunicació.
·         El processador de text com a eina d’aprenentatge.
·         L’aprenentatge col·laboratiu en comunitats virtuals.
·         Aplicacions educatives i materials digitals utilitzats per l’alumnat.
·         Programes per la creació de materials educatius (en diversos formats com ara vídeo, podcast, power point, blogs, etc.).

Metodologia d treball: recreació d’obra amb animació.

Aquesta metodologia es pot utilitzar en tot el currículum. Passos a seguir:
chicos-.JPG

1.      Investigació del docent per conèixer els continguts desenvolupats en la secció destinada a docents i alumnes.
2.      Decidir quins jocs o activitats multimèdia s’utilitzaran a l’aula per introduir la temàtica mitjançant activitats lúdiques.
3.      Preparar la proposta de l’artista, explicar les seves tècniques de treball.
4.      Imaginar la vida de l’artista (el barri, la família, amics, escola) amb preguntes.
5.      Seleccionar una obra per recrear.
6.      Dividir la classe en grups de 4-5 alumnes.
7.      Disposar de diferents materials i que estigui organitzat sense generar conflicte.
8.      Explicar que l’obra no serà estàtica sinó que transformarem una imatge fixa en una altra en moviment.
9.      Mostrar exemples d’alguna animació o fer referències a dibuixos animats amb plastilina.
10.  Explicar que es dissenya l’obra pensant que les seves parts es puguin moure per fer un fotograma.
11.  Establir el temps de treball i la presentació de l’obra.
12.  Mostrar el procés de com es realitza l’obra seqüenciant-la.
13.  Editar les imatges i el vídeo si és necessari (retallar, corregir, etc.).
14.  Gravar en un CD.
15.  Difondre per la web i per diferents mitjans (TV, ràdio, etc).
16.  Realitzar jornades de vídeos amb altres cursos i la comunitat educativa per socialitzar les produccions.
17.  Treballar amb projectes interdisciplinaris.

1 comentari:

  1. M'agrada molt aquest article perquè en comptes de criticar les TIC, parla sobre ocm aprofitar-les per millorar l'aprenentatge dels alumnes. M'encanta!

    ResponElimina