Ha estat escrit per Lucia Alvarez, una
professora d’Educació Plàstica i Visual en l’IES Valle de Aller de Moreda.
Ens comenta que l’autora va decidir, al gener
de 2007, crear un Blog (http://blog.educastur.es/luciaag/)
anomenat “Les Tic en Plàstica” per tal de fer-lo servir com un diari per
publicar els resultats de la següent investigació: “Les possibilitats
didàctiques d’Internet en l’Educació Plàstica i Visual” que ella mateixa està
desenvolupament pel Concurs de Doctorat “Internet un recurs Educatiu”.
L’autora parla sobre quines van ser les Webs que la van ajudar a
orientar-se cap a les possibilitats que el nou espai li oferia com a complement
de la pràctica educativa, en relació a la seva assignatura o allò que li
cridava l’atenció. Comenta que en l’actualitat, els continguts
del seu Blog es divideix en dos grans grups:
- Els elaborats pels alumnes.
- Els articles amb temes artístics i referències a
recursos en la Xarxa que l’autora vol compartir.
Dins el primer grup es troben les
presentacions sobre la teoria o la pràctica vista a l’aula (molt útils per
completar les explicacions teòriques, similar a l’ús que es feien dels llibres
però amb la possibilitat de poder-les consultar on i quan els alumnes vulguin),
les galeries de treballs i les propostes d’activitats.
L’autora ens explica que per facilitar la
navegació pel Blog i l’accés a la informació ha inclòs varies pàgines
estàtiques:
- Índex d’entrades: recull un índex cronològic dels articles.
- Biblioteca de recursos: ofereix informació i accés a la Biblioteca on-line de
recursos d’Educació Plàstic i Visual, recursos Web i documents digitals relacionats
amb l’Educació Plàstica i Visual i les TIC.
- Alumnes: dirigida a ells, ja que només fa referència a les entrades
elaborades pels alumnes i les presentacions d’activitats realitzades a l’aula.
- Viqui: dóna accés a l’espai Viqui de l’assignatura on la mestra insereix
documents originals (fotocòpies de la teoria i pràctica donades als alumnes).
Com en
altres Weblogs, l’autora comenta que existeix un índex d’enllaços o blogroll,
en el que ella enllaça les pàgines que li semblen interessants des del punt de
vista artístic com en el relatiu amb les TIC.
La valoració de l’autora:
Fins el moment, la seva valoració, en quant
al desenvolupament de les Tic en Plàstica, és molt positiva des del punt de
vista personal, professional i educatiu.
Segons la Lucia, el Blog li dóna moltes
satisfaccions i, repercussions d’aquests, li permeten estar en contacte amb
altres companys que comparteixen les mateixes inquietuds. Això, l’ajuda a
millorar la seva pràctica docent i a mantenir el seu interès per seguir aprenent
i indagant en aquest gran món que és la Xarxa.
El Blog actua com una potent eina educativa i
comunicativa que motiva a l’alumne a mirar, observar, llegir i percebre a
través d’un dels mitjans que més explota les possibilitats del llenguatges
escrit i visual. L’autora tanca l’article comentant que en relació als Blogs:
“les possibilitats són infinites”.
Reflexió personal
Des del meu punt de vista, crec que la Lucia va tenir molt bona idea creant
aquest Blog per tal de tenir un lloc de referència pels alumnes.
Penso que té raó quan diu que el Blog fa que
els alumnes tinguin curiositat per llegir, observar i percebre noves informacions,
atès que l’alumne forma part del seu procés d’aprenentatge.
Malauradament, com bé ens explica l’autora, les hores destinades a
l’Educació Plàstica i Visual a l’escola són molt poques en comparació a altres
assignatures com Llengua i Matemàtiques. No obstant això, crec que si aprofitem
bé aquestes hores, podem fer que els alumnes tinguin motivació per seguir
treballant a casa de manera lliure, ja que el fet de poder aportar els seus
coneixements i compartir-los amb la resta de la classe fa que adquireixin un
paper de protagonistes.
El gran avantatge de fer servir aquest tipus
de recursos és que no té limitacions temporals, és a dir, que els alumnes es
poden connectar des d’on vulguin i quan vulguin i, això, facilita el treball
com a grup classe.
Fer servir el Blog com a eina educativa pot tenir bons resultats
si es parteix dels interessos dels alumnes. Per tant, l’aprenentatge que es
produeix és significatiu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada