divendres, 11 d’abril del 2014

Les TIC a Plàstica. Recursos i aplicacions per a l’aula”


Ha estat escrit per Lucia Alvarez, una professora d’Educació Plàstica i Visual en l’IES Valle de Aller de Moreda.

Ens comenta que l’autora va decidir, al gener de 2007, crear un Blog (http://blog.educastur.es/luciaag/) anomenat “Les Tic en Plàstica” per tal de fer-lo servir com un diari per publicar els resultats de la següent investigació: “Les possibilitats didàctiques d’Internet en l’Educació Plàstica i Visual” que ella mateixa està desenvolupament pel Concurs de Doctorat “Internet un recurs Educatiu”.

L’autora parla sobre quines van ser les Webs que la van ajudar a orientar-se cap a les possibilitats que el nou espai li oferia com a complement de la pràctica educativa, en relació a la seva assignatura o allò que li cridava l’atenció. Comenta que en l’actualitat, els continguts del seu Blog es divideix en dos grans grups:
  • Els elaborats pels alumnes.
  • Els articles amb temes artístics i referències a recursos en la Xarxa que l’autora vol compartir.
Dins el primer grup es troben les presentacions sobre la teoria o la pràctica vista a l’aula (molt útils per completar les explicacions teòriques, similar a l’ús que es feien dels llibres però amb la possibilitat de poder-les consultar on i quan els alumnes vulguin), les galeries de treballs i les propostes d’activitats.

L’autora ens explica que per facilitar la navegació pel Blog i l’accés a la informació ha inclòs varies pàgines estàtiques:
  • Índex d’entrades: recull un índex cronològic dels articles.
  • Biblioteca de recursos: ofereix informació i accés a la Biblioteca on-line de recursos d’Educació Plàstic i Visual, recursos Web i documents digitals relacionats amb l’Educació Plàstica i Visual i les TIC.
  • Alumnes: dirigida a ells, ja que només fa referència a les entrades elaborades pels alumnes i les presentacions d’activitats realitzades a l’aula.
  • Viqui: dóna accés a l’espai Viqui de l’assignatura on la mestra insereix documents originals (fotocòpies de la teoria i pràctica donades als alumnes).
Com en altres Weblogs, l’autora comenta que existeix un índex d’enllaços o blogroll, en el que ella enllaça les pàgines que li semblen interessants des del punt de vista artístic com en el relatiu amb les TIC.

La valoració de l’autora:

Fins el moment, la seva valoració, en quant al desenvolupament de les Tic en Plàstica, és molt positiva des del punt de vista personal, professional i educatiu.
Segons la Lucia, el Blog li dóna moltes satisfaccions i, repercussions d’aquests, li permeten estar en contacte amb altres companys que comparteixen les mateixes inquietuds. Això, l’ajuda a millorar la seva pràctica docent i a mantenir el seu interès per seguir aprenent i indagant en aquest gran món que és la Xarxa.
El Blog actua com una potent eina educativa i comunicativa que motiva a l’alumne a mirar, observar, llegir i percebre a través d’un dels mitjans que més explota les possibilitats del llenguatges escrit i visual. L’autora tanca l’article comentant que en relació als Blogs: “les possibilitats són infinites”.

Reflexió personal

Des del meu punt de vista, crec que la Lucia va tenir molt bona idea creant aquest Blog per tal de tenir un lloc de referència pels alumnes.
Penso que té raó quan diu que el Blog fa que els alumnes tinguin curiositat per llegir, observar i percebre noves informacions, atès que l’alumne forma part del seu procés d’aprenentatge.
Malauradament, com bé ens explica l’autora, les hores destinades a l’Educació Plàstica i Visual a l’escola són molt poques en comparació a altres assignatures com Llengua i Matemàtiques. No obstant això, crec que si aprofitem bé aquestes hores, podem fer que els alumnes tinguin motivació per seguir treballant a casa de manera lliure, ja que el fet de poder aportar els seus coneixements i compartir-los amb la resta de la classe fa que adquireixin un paper de protagonistes.
El gran avantatge de fer servir aquest tipus de recursos és que no té limitacions temporals, és a dir, que els alumnes es poden connectar des d’on vulguin i quan vulguin i, això, facilita el treball com a grup classe.
Fer servir el Blog com a eina educativa pot tenir bons resultats si es parteix dels interessos dels alumnes. Per tant, l’aprenentatge que es produeix és significatiu.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada