En l’actualitat el procés de
transformació tecnològica ens porta a reconfigurar la tasca docent degut al fet
que aquesta nova expansió tecnològica permet la creació d’interfícies compreses
entre diversos camps tecnològics que estan establerts per un llenguatge digital
comú.
Les TIC permeten que la
informació sigui generada, emmagatzemada, recuperada, processada i retransmesa;
fent així que es produeixin nous aprenentatges a partir dels coneixements
previs de cadascú.
Les TIC podrien convertir-se en
TAC (Tecnologies d’aprenentatge i coneixement), per tal de potenciar el procés
de l’ensenyament i l’aprenentatge dels estudiants a qualsevol nivell educatiu.
Però perquè això sigui possible és necessari que hi hagi un canvi en la
metodologia de l’ensenyament i l’avaluació.
Existeixen diferents llenguatges
i formes de representar al món, aprofitant l’avenç de la tecnologia, la ciència,
l’aprenentatge, la cultura, la comunicació… però si aquestes noves oportunitats
manquen en alguns espais educatius, això provoca que els estudiants tinguin una
difícil comprensió en relació a les tecnologies, i per tant sorgeixen
limitacions que provoquen que els alumnes siguin subjectes consumidors en
comptes de subjectes actius, amb capacitat de criteri i d’acció que els
permetin escollir ser productors i creatius.
Els canvis que venen transformant
la nostra cultura i societat des de finals del segle XX, ha esdevingut un
paradigma tecnològic, que ha estat instaurat per aquestes TIC. A conseqüència
d’això, aquests canvis s’han convertit en una revolució tecnològica que ha
promogut sistemes de comunicació a través del llenguatge digital universal,
integrant així de forma global una producció i distribució de sons, imatges i
paraules en els subjectes.
Aquests canvis han permès el
creixement de les xarxes informàtiques interactives, i això ha fet que es
configurin nous canals de comunicació.
En conclusió, les TIC reconfigura
les propostes didàctica i altres escenaris possibles, i no només modifica el
rol del docent sinó que també modifica el de l’alumne. Hem de pensar en les TIC
no només com un objecte de coneixement sinó com recursos que potenciïn el
procés d’ensenyament-aprenentatge, per això els docents incorporen les TICS per
la gestió de les seves classes, com a mitjà en la producció del material
didàctic, la planificació i la presentació de la informació en altres formats
possibles.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada